Budowa hali namiotowej - wszystko co musisz wiedzieć, by uniknąć problemów.

​Jeśli decydujesz się na halę namiotową, to z pewnością znasz ich zalety i wady. Hale namiotowe są obiektami, które wznosi się relatywnie szybko, ale zazwyczaj na krótki lub średni okres, choć oczywiście istnieją też hale całoroczne. Decyzja na postawienie hali jest jednak bardzo ważną decyzją biznesową, a każdy przedsiębiorca chce ograniczyć formalności do minimum i mieć pewność, że sprawy administracyjne nie będą stały na przeszkodzie w korzystaniu z hali. 

Czy zatem trzeba mieć pozwolenie na budowę hali namiotowej? A jeśli tak, to jakie warunki trzeba spełnić i czego trzeba się wystrzegać? W tym artykule odpowiemy na te pytania, rozwiewając wszystkie wątpliwości.

Najważniejszą kwestią przy stawianiu hali namiotowej jest zgłoszenie chęci budowy do właściwego organu. Najczęściej jest to Urząd Miasta lub Starostwo Powiatowe, lecz mogą to być też inne instytucje samorządu terytorialnego. Zależy to od tego gdzie będzie stała hala.

Istnieją sytuacje, w których formalności jest niewiele i wystarczy zgłosić halę namiotową do państwowego organu. Jeśli hala jest tymczasowa (postawiona na mniej niż 180 dni), to nie wymagane jest żadne pozwolenie, wystarczy ją tylko po tym czasie zdemontować. Nie zwalnia to jednak przedsiębiorcy ze zgłoszenia tymczasowej hali. To bardzo ważne, bo niezgłoszenie jej może grozić wysokimi grzywnami.

Może się też zdarzyć tak, że konstrukcja tymczasowa zmieni się w stały obiekt. Kluczowe w takich przypadkach jest zgłoszenie wniosku o stałą budowę przed upłynięciem terminu 180 dni od postawienia tymczasowej hali namiotowej. 

Aby postawić stały obiekt, konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Pamiętaj, aby:

  • zgłosić wniosek z odpowiednim wyprzedzeniem, najlepiej kilkumiesięcznym. Rozpatrzenie wniosku nie dzieje się z dnia na dzień i warto mieć zapas czasowy, niż gonić się z terminami
  • określić dokładne parametry techniczne obiektu. Jest to niezbędny krok do pozytywnego rozpatrzenia wniosku
  • dołączyć do wniosku wszystkie niezbędne dokumenty, np. projekt budowy i jej ramy czasowe. W odpowiednim Urzędzie Miejskim lub Starostwie Powiatowym dowiesz się dokładnie jakie dokumenty niezbędne są dla Twojej budowy

Namioty Pneumatyczne

Przy formalnościach urzędowych na pewno pomoże też firma zajmująca się budową i wynajmem hali. Polskie przedsiębiorstwa takie jak www.halenamiotowe.com.pl posiadają odpowiednie kompetencje i wiedzę, którymi chętnie dzielą się z klientami.

Podsumowując: jeśli planujesz postawić halę namiotową na okres krótszy niż 180 dni, nie musisz dostać pozwolenia, wystarczy zgłosić budowę do odpowiedniej instytucji. Ważne jest, by przestrzegać określonego limitu czasu, w przeciwnym razie mogą obowiązywać kary administracyjne.

Jeśli jednak szykujesz się na postawienie hali namiotowej na stałe, wówczas koniecznie musisz zgłosić ten fakt i ubiegać się o pozwolenie od określonego urzędu. Pamiętaj, że polskie urzędy nie zawsze spieszą się z takimi sprawami, więc zrób to tak szybko jak tylko możliwe i zadbaj o wszystkie niezbędne dokumenty.